Zakaz poruszania się samochodów napędzanych Dieslem w Hamburgu od 31 maja

Wzrasta nacisk na gminy, aby czynić powietrze w ich obrębie czystszym. Federalny Sąd Administracyjny zdecydował zasadniczo o dopuszczeniu zakazu poruszania się samochodów w miastach. Hamburg uczynił pierwszy krok

W Hamburgu pod koniec maja wchodzą w życie przepisy o zakazie poruszania się starszych pojazdów.

Dotyczące całego kraju zakazy poruszania się pojazdów napędzanych Dieslem
z powodu zbyt złej jakości powietrza mają po raz pierwszy wejść w życie w Hamburgu we czwartek w następnym tygodniu. Jak zapowiedzieli we środę [23.05 – przyp.tł.]urzędnicy hanzeatyckiego miasta, zaplanowano blokadę odcinków dwóch ulic dla samochodów z silnikiem Diesla oraz ciężarówek.

 

Zakaz obejmie samochody z Dieslem, które nie spełniają europejskiej normy emisji spalin Euro-6. Ograniczenia przejazdu będą obowiązywać dla dwóch odcinków ulicy w dzielnicy Altona-Nord. Począwszy od minionego tygodnia były ustawiane tam znaki informacyjne o objeździe oraz znaki zakazu.

 

Termin wejścia w życie przepisu opóźnił się. Najpierw urzędnicy hamburscy musieli ocenić pisemne uzasadnienia Sądu Administracyjnego do swojego wyroku z lutego tego roku. Sąd uznał w nim zakaz poruszania się pojazdów zasadniczo za dopuszczalny w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza tlenkami azotu.

 

Zgodnie z miejskim planem oczyszczania powietrza niedopuszczeniu do ruchu pojazdów napędzanych Dieslem, niespełniających normy Euro-6 ma podlegać teraz 580-metrowa część Max-Brauer-Allee. Sąd w uzasadnieniu swojego wyroku stwierdził, że ograniczenie na takim odcinku jest zupełnie odpowiednie.

 

Według Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego (KBA) na początku roku było dopuszczonych w Hamburgu do ruchu 264 406 samochodów z silnikiem Diesla.

Z tego 96 356 spełniało najostrzejszą co czystości powietrza normę Euro-6, 80 803 Euro-5, a pozostałe Euro-4 lub niższe. Dotkniętych nowymi regulacjami jest zatem 168 000 ciężarówek z Hamburga jak i też inne pojazdy z Dieslem, które wjeżdżają do miasta z Niemiec oraz z zagranicy.

Podobny zakaz wprowadzono dla około 1,6 kilometrowego odcinka ulicy Stresemannstraße. Będzie on jednak obowiązujący tylko dla starszych ciężarówek
z napędem Diesla, a nie dla osobówek. Wyłączone z podlegania przepisowi będą pojazdy służące do ratowania ludzi, mieszkańcy, ich goście, śmieciarki, samochody dostawcze i taksówki, o ile będą zabierać lub wysadzać pasażerów.

 

W opinii organizacji BUND walczącej o ochronę środowiska, zapowiedziane zakazy nie wystarczą do oczyszczenia powietrza. Rzecznik prasowy Stowarzyszenia na Rzecz Ochrony Środowiska i Przyrody Niemiec [w skrócie BUND – przyp. tłum.] powiedział we środę [23.05 –przyp. tłum.] Niemieckiej Agencji Prasowej, że obejmujące cały kraj pierwsze ograniczenia przejazdu dla pojazdów z silnikiem Diesla są „co prawda dobrym sygnałem, lecz nieprowadzącym do celu”.

 

„Potrzebujemy zakrojonych na szeroką skalę zakazów poruszania się pojazdów, które pomogą ludziom, a nie stacjom pomiarowym.” – zażądał Schmidt. Na skutek ograniczeń, ruch uliczny oraz szkodliwe tlenki azotu rozłożyłyby się na inne ulice, gdzie jednak nie byłyby rejestrowane.

Autor: 
Dominik Nowicki
Źródło: 

weser-kurier.de

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.